Komunikacja to jedna z najważniejszych potrzeb człowieka. Poprzez porozumiewanie mamy możliwość funkcjonowania w otaczającej nas rzeczywistości. Trudności w komunikacji funkcjonowanie to zaburzają lub wręcz uniemożliwiają. U wielu dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa, występują różne objawy niepłynnego mówienia, które nasilają się okresowo mniej lub bardziej. Dzieci często zaczynają się jąkać – w okresie intensywnego rozwoju mowy – czyli między drugim a piątym rokiem życia.
Jeśli twoje dziecko ma problemy z mową, skłonność do wahania się podczas mówienia, powtarza pewne dźwięki, sylaby, słowa, a nawet frazy – może przechodzić przez naturalny dla nauki mówienia okres rozwojowej niepłynności mowy. Przytrafia się ona większości małych dzieci. Jest to zjawiskiem zupełnie naturalnym, a kłopoty z niepłynnością mowy mijają najczęściej bezpowrotnie. W okresie intensywnego rozwoju mowy dziecko często chce powiedzieć więcej niż jest w stanie, chociażby z powodu zbyt ubogiego słownictwa, w stosunku do tego co chciałoby wyrazić. W tym czasie dzieci zdobywają wiele nowych umiejętności, które niejako wyprzedzają rozwój mowy. Mowa wymaga bowiem udoskonalenia i synchronizacji pracy wielu mięśni artykulacyjnych (języka, warg, podniebienia miękkiego), oddechowych i fonacyjnych.
Czasem jednak niepłynność jest bąrdziej nasilona, mówieniu towarzyszy napięcie, wypowiadanie się stanowi duży problem. Może to sugerować jąkanie, które jest brakiem płynności w mówieniu wynikające z dyskoordynacji oddechu, fonacji i artykulacji.
Jąkanie to zaburzenie mowy , charakteryzujące się częstymi powtórzeniami lub przedłużaniem dźwięków, sylab czy słów, bądź częstymi zawahaniami lub pauzami zakłócającymi rytmiczny przepływ mowy.
Zakłócenia te mogą przybierać różne formy – jawne lub ukryte. Jawne to te zachowania, które można zidentyfikować u jąkającego się, gdyż je widzimy i słyszymy. Istnieją też takie objawy, których nie zauważa się łatwo. Są one związane z myślami i odczuciami osoby jąkającej się. Przykładowo dziecko początkowo unika mówienia, potem niektórych sytuacji, gdzie przewiduje, że będzie musiało wypowiadać się, a w rezultacie powoli izoluje się od świata zewnętrznego.
Ze względu na występujące objawy, jąkanie podzielono na jąkanie kloniczne, cechuje się krótkimi zahamowaniami mowy i wielokrotnym powtarzaniem sylab. Jąkanie toniczne cechuje się dłuższymi zahamowaniami mowy i wielokrotnym powtarzaniem głosek, oraz jąkanie toniczne z dysfunkcjami objawów pozajęzykowych pod postacią m. in. stanów logofobicznych i współruchów mięśniowych.
Głównym celem terapii jest pomoc dziecku w wyzbyciu się uporczywego jąkania, a warunkiem skuteczności jest aktywny udział dzieci w zajęciach terapeutycznych i kontynuacja ćwiczeń w domu. Niezbędnym ogniwem terapii są rodzice, gdyż – odpowiednio przygotowani – są oni najlepszymi terapeutami dla swojego dziecka. Dom jest dla dziecka naturalnym środowiskiem, w którym wspomaganie jest najefektywniejsze. Stymulacja rozwoju dziecka jest włączona w codzienne zajęcia rodziny. Uczestniczą w niej nie tylko rodzice, ale też rodzeństwo, dziadkowie i przyjaciele domu.
Ogólne cele terapii :
-
wyeliminowanie niepłynności mówienia (jąkania),
-
zapoznanie z podstawowymi zasadami mówienia (służą temu ćwiczenia oddechowe i fonacyjne oraz ćwiczenia artykulatorów),
-
modyfikacja postaw dzieci i rodziców wobec jąkania,
-
akceptacja własnej osoby,
-
zwiększenie tolerancji wobec jąkania,
-
zmniejszenie stresu komunikacyjnego.
Jak wspierać uzyskiwanie mowy płynnej przez dziecko.
-
Słuchaj uważnie i reaguj na to CO dziecko mówi , jakie informacje chce przekazać, a nie jak mówi.
-
Pozwól dziecku zakończyć wypowiedź bez przerywania.
-
Utrzymuj kontakt wzrokowy, gdy mówi, a gdy jesteś zajęty, powiedz dziecku, że mimo to go słuchasz.
-
Unikaj uzupełniania, kończenia wypowiedzi za dziecko.
-
Poczekaj chwilę 2-3 sekundy, zanim odpowiesz dziecku. Pozwoli to na uspokojenie się dziecka, zwolnienie tempa wypowiedzi.
-
Poświęć choć 15 minut dziennie na rozmowę z dzieckiem w zrelaksowanej spokojnej atmosferze.
-
Daj dziecku odczuć, że je kochasz, lubisz spędzać z nim czas, szanujesz je.
-
Zadawaj mniej pytań i tylko jedno w danym momencie.
-
Nie poprawiaj wymowy dziecka, nie udzielaj rad w postaci : mów wolniej, nie jąkaj się – lecz mów wolniej, gdy mówisz do dziecka, dając mu prawidłowy wzorzec mowy.
-
Rozmawiaj z dzieckiem o jąkaniu, gdy samo ma już świadomość swoich kłopotów.
-
Rozwijaj zainteresowania dziecka.
-
Zachęcaj do częstego śpiewu, deklamacji, gdyż wtedy jąkanie nie występuje.
-
Nie poprawiaj, nie krytykuj i nie zmieniaj stylu wypowiedzi dziecka.
-
Nie proś, aby dziecko czytało głośno, opowiadało, przedstawiało dla gości, sąsiadów, rodziny.
-
Zwolnij tempo życia domowego. Nie postępuj tak, jakby wszystko miało być zrobione na wczoraj.
-
Jeśli dziecko boi się czytać głośno w szkole, przećwicz głośne czytanie w domu. Pozwoli to zapoznać się z wszystkimi trudnymi słowami.
-
Jeśli boi się, że będzie musiało odpowiadać ustnie na pytania nauczyciela, pobaw ię z nim w szkołę. Pozwoli mu to nabrać pewności siebie i wprawy w głośnym formułowaniu myśli.
-
Pomyśl o swoim dziecku nie tylko w kategoriach obowiązków i konieczności przybierania odpowiednich postaw, ale także o tym, że jest ono małym człowiekiem, którego otaczający świat może czasem przerażać.
Rady dla osób jąkających się :
-
Nie walcz ze swoim jąkaniem.
Zamiast walczyć, poobserwuj je, analizuj swoje reakcje podczas zająknięcia, analizuj
to, co doprowadziło do bloku, analizuj swoje napięcie w ciele, reakcje innych na twoje
jąkanie.
-
Twoim celem nie jest mówienie perfekcyjne, ale radzenie sobie z niepłynnościami. Z niepłynnościami można radzić sobie za pomocą wyuczonej techniki ( pomoc ręki, wolniejsza mowa, pomoc gestu, pomoc nogi itp.).
-
Nie unikaj słów, nie zastępuj ich innymi. Gdy to robisz, stają się one dla Ciebie problemem, budzą lęk.
-
Nie milknij.
Mów, mów, jąkaj się, ale mów…(tak zalecał Bogdan Adamczyk).
-
Nie izoluj się. Przeciwnie – to ty inicjuj (rozpoczynaj) rozmowę, stwarzaj sytuacje do treningu mowy.
-
Zwolnij tempo swojej mowy.
-
Wykonaj jakiś ruch do przodu. To znaczy krok do przodu, gest ręki, ruch ciała…
-
Czasami specjalnie jąkaj się. Pozwoli Ci to poobserwować swoje dodatkowe przyruchy podczas jąkania, co w konsekwencji pomoże je wyeliminować.
-
Wyjaśnij swojemu słuchaczowi, że się jąkasz. Możesz też zaraz na początku zaprezentować swoje jąkanie – pozbawi Cię to chęci ukrycia swojego jąkania (chęć ukrycia jąkania powoduje bloki w mówieniu),
-
Pracuj nad swoimi myślami. Codziennie zrób coś miłego dla innych, myśl dobrze dla innych i często się uśmiechaj.
-
Daj sobie czas na odpowiedź. Nie odpowiadaj natychmiast; ćwicz się w nieznacznym odroczeniu odpowiedzi (tak proponuje Krzysztof Szamburski).
Opracowała : Alicja Leśniak – neurologopeda