Jak wspierać rozwój emocjonalny i odporność psychiczną dziecka w sytuacji związanej z koronawirusem ( i nie tylko)?
PROPOZYCJE LITERATURY DLA DZIECI I RODZICÓW
Każda z wymienionych książek stanowi pomoc dla dzieci w radzeniu sobie z lękiem, niepewnością, poczuciem zagrożenia. Uczy nazywać emocje, oswaja z różnymi sytuacjami lękotwórczymi i podsuwa metody radzenia sobie z nimi. Wskazuje sposoby wzmacniania odporności psychicznej, odzyskania spokoju i stabilizacji.
W przypadku dzieci ze zdiagnozowanymi zaburzeniami lękowymi książki nie zastąpią oddziaływań terapeutycznych ale mogą być ich uzupełnieniem, zwłaszcza w sytuacji ograniczonego kontaktu z terapeutą.
Pozycje te wymagają aktywnego zaangażowania ze strony rodzica- nie tylko
w kwestii odczytania treści ale również rozmowy, przeanalizowania tematu, podsuwania pytań oraz wspólnego poszukiwania rozwiązań.
„Moja Supermoc. Uważność i spokój żabki. Historie, gry i zabawy mindfulness”
Eline Snel
Wyd. cojanato?
Zestaw zabaw i ćwiczeń dla dzieci w wieku 5-8 lat. Z ta książką można się bawić, grać, rysować, kolorować, wycinać, czytać historyjki- duże pole do popisu dla dzieci.
Celem książki jest nauka uważności, odzyskanie przez dziecko spokoju, uświadomienie sobie co czuje ich ciało, jakie pojawiają się w nich emocje a także zachowanie pogody ducha oraz ciekawości świata.
Książka stanowi uzupełnienie innej pozycji „Uważność i spokój żabki” w której opisana jest szczegółowo metoda nauki uważności.
„Wszystko o emocjach”
Felicyty Brooks, Frankie Allen
Wyd. Papilon
Książka napisana przystępnym językiem, bogato ilustrowana, zawiera cenne informacje dotyczące emocji- jak je rozpoznać, nazwać, jak o nich rozmawiać dziećmi i jak sobie
z nimi radzić. Dla dzieci w wieku około 5-10 lat.
Ostatnia strona zawiera cenne wskazówki dla rodziców dotyczące wspierania dzieci
w rozwoju emocjonalnym.
„ Co się dzieje w mojej głowie? Jak zacząć z dzieckiem rozmowę o zdrowej głowie?
Molly Potter
Wyd. TADAM
Książka dla dzieci w wieku 4-10 lat, pozwala przepracować dziecięce emocje, rozwinąć odporność psychiczną, nauczyć się dbania o własne potrzeby. Zawiera wiele treści, tematów pomocnych w codziennym funkcjonowaniu np. jak prosić o pomoc, jak reagować gdy ktoś zrobi nam przykrość, jak dbać o swoje ciało, co robić gdy dręczą nas jakieś myśli.
Książka zawiera również proste ale skuteczne wskazówki dla rodziców i opiekunów.
Seria książek „Akceptuję, to co czuję”
„Strach- wróg czy przyjaciel?”
„Pewność siebie”
„Moje emocje”
Wyd. Egmont
Książki zawierają szereg ciekawych ćwiczeń i zabaw dla dzieci, pozwalają w sposób aktywny poznawać emocje, poznawać siebie, wzmacniać poczucie bezpieczeństwa, uczyć się radzenia sobie ze stresem, rozwijać kompetencje niezbędne w codziennym życiu. Wiek około 5-10 lat. Z tą książką można grać, rysować, naklejać naklejki, wycinać…
Na końcu każdej pozycji znajduje się bogaty poradnik dla rodziców (do wycięcia).
Seria książek:
„ Co robić, gdy się martwisz”
„ Co robić, gdy się złościsz”
Dr Dawn Huebner
Książki dla dzieci w wieku 7-13 lat, często wykorzystywane przez specjalistów, jednak
z uwagi na prosty język mogą być przydatne również rodzicom. Oferują zestaw skutecznych strategii radzenia sobie z lękiem oraz ze złością. Zawierają twórcze zadania, zabawne ilustracje oraz ciekawe metafory dzięki którym łatwiej zrozumieć zjawiska psychologiczne.
Dla przedszkolaków:
„ Obrazkowa księga emocji Montessorii”
Marine Duvouldy
Wyd. Olesiejuk
Dzięki tej książce maluchy odkryją 6 najczęstszych emocji: złość, smutek, strach, radość, wstyd i miłość. Nauczą się je rozpoznawać, nazywać i oswajać. Książka jest bogato ilustrowana, kolorowa (każda emocja ma swój kolor). Zawiera wiele ćwiczeń wyciszających, uspokajających, relaksujących
Z serii książek „Kraina Uważności”
„ Wilczek Leon- odwaga i uważność”
Agnieszka Pawłowska
Wydawnictwo Poznańskie
Książka pomocna w oswajaniu lęków, podpowiada strategie radzenia sobie ze strachem, pokazuje że jest to naturalna emocja która dotyczy wszystkich.
„ Mały Tomek dzielny jak lew. Historia chłopca który pokonał strach”
Brigitte Endres, Irmgard Paule
Wyd. JEDNOŚĆ
Książka o charakterze terapeutycznym, poprzez identyfikowanie się z głównym bohaterem dziecko uczy się jak radzić sobie ze strachem w różnych sytuacjach.
„ Narysuję, to co czuję”
Yasmeen Ismail
Wyd. NASZA KSIĘGARNIA
Świat emocji dla maluchów. Ten niełatwy temat pomagają zrozumieć zwierzęta- Kicia, Piesek, Osiołek. Duuużo rysowania.
„ Jak oswoić potwory? Opowiadania terapeutyczne”
Monika Drużyńska
Wyd. Skrzat
Książka zawiera opowiadania o różnej tematyce ( m.in. koszmary nocne, dziecko nieśmiałe, utrata czegoś ważnego, istotne zmiany w życiu rodzinnym), może być wykorzystywana profilaktycznie lub gdy pojawi się konkretny problem.
I jeszcze na ten trudny, niepewny czas książka o tym, że wszystko jest względne…
„ Co za szczęście! Co za pech”
Thomas Halling, Eva Eriksson
Wyd. ENEDUERABE
Na świat zawsze można spojrzeć z dwóch stron. Nigdy nie wiemy, co nam się przydarzy a jak odbierzemy to co się dzieje, zależy od naszej interpretacji. To my nadajemy zdarzeniom emocjonalne znaczenie- albo szklanka będzie do połowy pełna, albo do połowy pusta. Książka nietypowa, zabawna i dająca do myślenia.
A dla nudzących się dzieci polecam:
„ Fingerprint. Jak malować odciskami palców”
Wyd. JEDNOŚĆ
Bardzo wciągające zajęcie dla małych i dużych ?.
I jeszcze inspiracje dla młodzieży w ramach filmoterapii– jak sobie radzić w sytuacjach nietypowych, nieprzewidywalnych:
„ 127 godzin” reż. Danny Boyle
„ Życie Pi” reż. Ang Lee
„ Terminal” reż. Steven Spielberg
„ Cast Away” reż. Robert Zemeckis