Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Kętach

Strona główna » Artykuły i porady » Jak wspierać rozwój emocjonalny i odporność psychiczną dziecka w sytuacji związanej z koronawirusem ( i nie tylko)?

Jak wspierać rozwój emocjonalny i odporność psychiczną dziecka w sytuacji związanej z koronawirusem ( i nie tylko)?

PROPOZYCJE LITERATURY DLA DZIECI I RODZICÓW

Każda z wymienionych książek stanowi pomoc dla dzieci w radzeniu sobie z lękiem, niepewnością, poczuciem zagrożenia. Uczy nazywać emocje, oswaja z różnymi sytuacjami lękotwórczymi i podsuwa metody radzenia sobie z nimi. Wskazuje sposoby wzmacniania odporności psychicznej, odzyskania spokoju i stabilizacji.

W przypadku dzieci ze zdiagnozowanymi zaburzeniami lękowymi książki nie zastąpią oddziaływań terapeutycznych ale mogą być ich uzupełnieniem, zwłaszcza w sytuacji ograniczonego kontaktu z terapeutą.

Pozycje te wymagają aktywnego zaangażowania ze strony rodzica- nie tylko
w kwestii odczytania treści ale również rozmowy, przeanalizowania tematu, podsuwania pytań oraz wspólnego poszukiwania rozwiązań.


Moja Supermoc. Uważność i spokój żabki. Historie, gry i zabawy mindfulness”
Eline Snel
Wyd. cojanato?

Zestaw zabaw i ćwiczeń dla dzieci w wieku 5-8 lat. Z ta książką można się bawić, grać, rysować, kolorować, wycinać, czytać historyjki- duże pole do popisu dla dzieci.

Celem książki jest nauka uważności, odzyskanie przez dziecko spokoju, uświadomienie sobie co czuje ich ciało, jakie pojawiają się w nich emocje a także zachowanie pogody ducha oraz ciekawości świata.

Książka stanowi uzupełnienie innej pozycji „Uważność i spokój żabki” w której opisana jest szczegółowo metoda nauki uważności.


Wszystko o emocjach”
Felicyty Brooks, Frankie Allen
Wyd. Papilon

Książka napisana przystępnym językiem, bogato ilustrowana, zawiera cenne informacje dotyczące emocji- jak je rozpoznać, nazwać, jak o nich rozmawiać dziećmi i jak sobie
z nimi radzić. Dla dzieci w wieku około 5-10 lat.

Ostatnia strona zawiera cenne wskazówki dla rodziców dotyczące wspierania dzieci
w rozwoju emocjonalnym.


Co się dzieje w mojej głowie? Jak zacząć z dzieckiem rozmowę o zdrowej głowie?
Molly Potter
Wyd. TADAM

Książka dla dzieci w wieku 4-10 lat, pozwala przepracować dziecięce emocje, rozwinąć odporność psychiczną, nauczyć się dbania o własne potrzeby. Zawiera wiele treści, tematów pomocnych w codziennym funkcjonowaniu np. jak prosić o pomoc, jak reagować gdy ktoś zrobi nam przykrość, jak dbać o swoje ciało, co robić gdy dręczą nas jakieś myśli.

Książka zawiera również proste ale skuteczne wskazówki dla rodziców i opiekunów.


Seria książek „Akceptuję, to co czuję”

Wyd. Egmont

Książki zawierają szereg ciekawych ćwiczeń i zabaw dla dzieci, pozwalają w sposób aktywny poznawać emocje, poznawać siebie, wzmacniać poczucie bezpieczeństwa, uczyć się radzenia sobie ze stresem, rozwijać kompetencje niezbędne w codziennym życiu. Wiek około 5-10 lat. Z tą książką można grać, rysować, naklejać naklejki, wycinać…

Na końcu każdej pozycji znajduje się bogaty poradnik dla rodziców (do wycięcia).


Seria książek:
Co robić, gdy się martwisz”
Co robić, gdy się złościsz”
Dr Dawn Huebner

Książki dla dzieci w wieku 7-13 lat, często wykorzystywane przez specjalistów, jednak
z uwagi na prosty język mogą być przydatne również rodzicom. Oferują zestaw skutecznych strategii radzenia sobie z lękiem oraz ze złością. Zawierają twórcze zadania, zabawne ilustracje oraz ciekawe metafory dzięki którym łatwiej zrozumieć zjawiska psychologiczne.


Dla przedszkolaków:

Obrazkowa księga emocji Montessorii”

Marine Duvouldy

Wyd. Olesiejuk

Dzięki tej książce maluchy odkryją 6 najczęstszych emocji: złość, smutek, strach, radość, wstyd i miłość. Nauczą się je rozpoznawać, nazywać i oswajać. Książka jest bogato ilustrowana, kolorowa (każda emocja ma swój kolor). Zawiera wiele ćwiczeń wyciszających, uspokajających, relaksujących


Z serii książek „Kraina Uważności”
Wilczek Leon- odwaga i uważność”
Agnieszka Pawłowska
Wydawnictwo Poznańskie

Książka pomocna w oswajaniu lęków, podpowiada strategie radzenia sobie ze strachem, pokazuje że jest to naturalna emocja która dotyczy wszystkich.


Mały Tomek dzielny jak lew. Historia chłopca który pokonał strach”
Brigitte Endres, Irmgard Paule
Wyd. JEDNOŚĆ

Książka o charakterze terapeutycznym, poprzez identyfikowanie się z głównym bohaterem dziecko uczy się jak radzić sobie ze strachem w różnych sytuacjach.


Narysuję, to co czuję”
Yasmeen Ismail
Wyd. NASZA KSIĘGARNIA

Świat emocji dla maluchów. Ten niełatwy temat pomagają zrozumieć zwierzęta- Kicia, Piesek, Osiołek. Duuużo rysowania.


Jak oswoić potwory? Opowiadania terapeutyczne”
Monika Drużyńska
Wyd. Skrzat

Książka zawiera opowiadania o różnej tematyce ( m.in. koszmary nocne, dziecko nieśmiałe, utrata czegoś ważnego, istotne zmiany w życiu rodzinnym), może być wykorzystywana profilaktycznie lub gdy pojawi się konkretny problem.


I jeszcze na ten trudny, niepewny czas książka o tym, że wszystko jest względne…

Co za szczęście! Co za pech”
Thomas Halling, Eva Eriksson
Wyd. ENEDUERABE

Na świat zawsze można spojrzeć z dwóch stron. Nigdy nie wiemy, co nam się przydarzy a jak odbierzemy to co się dzieje, zależy od naszej interpretacji. To my nadajemy zdarzeniom emocjonalne znaczenie- albo szklanka będzie do połowy pełna, albo do połowy pusta. Książka nietypowa, zabawna i dająca do myślenia.


A dla nudzących się dzieci polecam:

Fingerprint. Jak malować odciskami palców”
Wyd. JEDNOŚĆ

Bardzo wciągające zajęcie dla małych i dużych ?.


I jeszcze inspiracje dla młodzieży w ramach filmoterapii– jak sobie radzić w sytuacjach nietypowych, nieprzewidywalnych:


Dodano czwartek, 26 marca 2020 11:53

Skip to content